Het Duitse automerk BMW heeft een grote stap gezet op het gebied van verkeersveiligheid. De Senior Vice President Electronics van de BMW Group, Christophe Grote, kondigde namelijk vlak voor de ITS congres in Eindhoven aan dat BMW zijn Safety-data zal gaan delen met iedereen. Dit is een logische stap, aangezien BMW van mening is dat er alleen partners op het gebied van verkeersveiligheid moeten zijn en geen concurrenten.
Door data, verzameld door de auto’s van BMW, realtime te delen via een neutrale cloudservice, kan de situatie op de weg uiteindelijk op grote schaal veiliger worden gemaakt.
Data versturen en ontvangen via de cloud
Sinds 2013 zijn bijna alle auto’s van BMW uitgerust met een simkaart, die het niet alleen mogelijk maakt om realtime-verkeersinformatie te ontvangen, maar die ook data kan verzenden. Moderne auto’s bevatten namelijk tientallen sensoren, welke constant data genereren. Deze data kan met behulp van de simkaart naar een cloudplatform verzonden worden, waar het vervolgens wordt omgezet in waardevolle informatie voor de bestuurder van het voertuig én voor medeweggebruikers.
Relevante verkeersmeldingen
Het is echter wel belangrijk dat de verzamelde data uiteindelijk wordt omgezet in verkeersmeldingen die kloppend en relevant zijn. Wanneer automobilisten tijdens het rijden meldingen zouden krijgen die niet volledig aansluiten op de huidige verkeerssituatie of die niet correct zijn, dan bestaat de kans immers dat bestuurders het krijgen van de meldingen uit zullen schakelen, waardoor het effect op de verkeersveiligheid tenietgedaan zal worden. Daarom heeft BMW uitermate goed nadacht over het ontwikkelen van een systeem waarbij enkel relevante meldingen worden gegeven.
Historische en actuele data
BMW heeft een hoop geïnvesteerd in de techniek achter dit project. Om relevantie te garanderen wordt alle data bijvoorbeeld door middel van twee belangrijke aspecten geanalyseerd, namelijk historische en actuele data. Zo zal een ingreep van het ESP-systeem op een winterdag vaak een volledig andere reden hebben dan op een warme zomerdag. Alle verzamelde data wordt bovendien geanonimiseerd, zodat de informatie nooit naar één persoon te herleiden valt. Dit wordt onder andere gedaan door het begin- en het eindpunt van de data te verwijderen. Hierdoor valt het startpunt en de eindbestemming van de reis niet te herleiden en wordt de anonimiteit van de bestuurder gewaarborgd.
Neutrale service
Voor het delen van de data maakt BMW gebruik van een neutrale cloudservice. Hoewel de data niet voor commercieel gebruik bedoeld is, mag verder iedereen met de data aan de slag. Zo zouden overheden de data kunnen analyseren om zo gemakkelijk gevaarlijke plekken binnen het wegennet in kaart te brengen en zouden start-ups innovatieve verkeersoplossingen kunnen bedenken op basis van omvangrijke data-analyses. Wanneer een partij de data toch voor commercieel gebruik wil aanwenden, zal deze eerst contact op moeten nemen met BMW.
Moderne BMW occasions bij Autocentrum Douwe de Beer
Zoals u heeft kunnen lezen staat de techniek niet stil en maken automerken als BMW hier graag gebruik van. De laatste modellen van BMW, maar ook van concurrenten als Audi, Mercedes-Benz en Volkswagen, zitten daarom bomvol innovatieve technieken. Denk bijvoorbeeld aan adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en de romdomzichtcamera, stuk voor stuk technieken die het leven in de auto gemakkelijker en veiliger maken. Bent u op zoek naar een moderne en veilige auto, dan helpen onze verkoopadviseurs u graag bij het vinden van een occasion die volledig bij uw wensen en mogelijkheden aansluit.