Als we de ontwikkelingen in Duitsland moeten geloven, dan wint de online markt voor personenauto’s sterk aan terrein. De consultants van Ronald Berger hebben berekend dat over 5 jaar ongeveer 20% van de verkopen aan consumenten via internet afgewikkeld zal worden. Het is belangrijk dat autofabrikanten, dealers en universele autobedrijven hier handig op inspelen.
De reden die de consultants geven voor de verschuiving van aankoop bij de fysieke dealer naar aankoop online, is dat consumenten over het algemeen al positieve ervaringen hebben met online aankopen van andere goederen. Hierdoor staan zij welwillend tegenover het aankopen van zaken via internet en dit straalt ook af op andere goederen zoals in dit geval auto’s.
Bijna alle autokopers gebruiken internet voor informatie
Uit het onderzoek door Ronald Berger blijkt verder dat bijna 97% van de particuliere autokopers tijdens het aankoopproces gebruikmaakt van internet. Zij gebruiken het internet voornamelijk om geschikte auto’s te zoeken en om bijvoorbeeld informatie over specifieke occasions op te vragen. Bij 10% van de particuliere autoverkopen in Duitsland heeft het internet inmiddels een doorslaggevende rol. De onderzoekers verwachten niet dat het internet de showroom helemaal zal verdringen, een proefrit of aflevering zal immers nog steeds bij het autobedrijf plaats moeten vinden.
Verschillende soorten autokopers
Volgens de onderzoekers zijn het nu nog vooral koopjesjagers die een auto via internet kopen, maar zal dit in de toekomst zeker gaan veranderen. Zo geven veeleisende klanten juist om comfort en uitgebreide service en via internet kunnen autobedrijven op deze vlakken meerwaarde bieden. Vooral maatwerk en goed advies zijn volgens de onderzoekers zaken waar klanten voor willen betalen.
Autocentrum Douwe de Beer op internet
Als autobedrijf begrijpen wij dat onze klanten zich ook op onze website thuis willen voelen. Daarom passen wij onze website regelmatig aan, aan de wensen van onze klanten. Zo hebben wij in recente jaren de online leasecalculator ontwikkeld en maken wij gebruik van een zogenaamd ‘occasion alert’. Ook in de toekomst zullen wij er alles aan doen om onze dienstverlening zowel online als in onze showroom in Dronten te perfectioneren.