De Duitse markt voor auto’s heeft zich het afgelopen jaar slecht ontwikkeld. Jonge occasions doen het wel erg goed, de markt voor nieuwe auto’s ontwikkelt zich minder snel. De situatie in Duitsland is min of meer gelijk aan die in Nederland. Reden hiervoor is dat de gemiddelde leeftijd van Duitse auto’s omhoog gaat.
Waar 12 maanden geleden de gemiddelde leeftijd van een Duitse auto nog 7,7 jaar was, is die nu opgelopen naar 8,7 jaar. In het eerste halfjaar van 2013 zijn er in Duitsland dan ook 8% minder nieuwe auto’s verkocht ten opzichte van hetzelfde tijdbestek in 2012. Dit betekent een nieuwe daling nadat in 2012 ook al een daling plaatsvond. Alleen in de maand april werden er meer auto’s verkocht dan in het jaar ervoor.
Lease auto kopen in optocht
De reden dat onze oosterburen langer wachten met het aanschaffen van een nieuwe auto, is natuurlijk in de eerste plaats de crisis. Mensen wachten, net als in andere landen, met het doen van grote aankopen tot de economie weer aantrekt. Als alternatief voor een nieuwe auto kopen mensen vaker een lease auto. De jonge occasion is populair, omdat deze vaak goed onderhouden is en dus als betrouwbaar wordt bestempeld. Ook hebben bij een ex-lease auto de grootste afschrijvingen al plaatsgevonden, waardoor een dergelijke jonge occasion als lease auto een zeer interessante optie is in tijden van crisis.
Automarkt komt vanzelf weer op gang
Voor de langere termijn zijn er toch positieve berichten te horen. Volgens Matthias Wissmann, voorzitter van de VDA (belangenbehartiger van de Duitse auto-industrie), zullen mensen die nu geen nieuwe auto kopen dit wel doen zodra de economische crisis voorbij is. Wissmann neemt dit aan, omdat de mensen die momenteel langer blijven doorrijden in hun huidige auto niet zijn overgestapt naar het openbaar vervoer. Ook zijn zij hun auto niet gaan delen.
Wilt u een ex-lease auto kopen of leasen? Kijk eens op ons occasion overzicht of neem contact op met autobedrijf Douwe de Beer en laat u voorlichten over de voordelen van deze jonge occasions!