Waar de occasionverkopen tussen autobedrijven en consumenten (B2C) in augustus 2014 met 3,3% stegen ten opzichte van 2013, bedraagt de stijging in september 2014 zelfs 6,7%. Uit cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie blijkt dat er in september ruim 81.000 occasions werden geleverd aan particulieren. Vooral de vraag naar jonge occasions is groot.
Analisten zien het toenemende consumentenvertrouwen als oorzaak voor het feit dat meer consumenten een occasion kopen. Dit effect is ook terug te vinden in de gestegen import van occasions (+ 20,4%) en de stijging van handel tussen consumenten onderling (+ 1,5%). De analisten van VWE verwachten dat de stijging gedurende de rest van het jaar doorzet.
Ook auto importeren blijft populair
Het toegenomen consumentenvertrouwen heeft een positief effect op de vraag naar occasions in het algemeen. Zo zijn niet alleen de verkopen gestegen, maar zijn over het gehele derde kwartaal gezien ook meer occasions geïmporteerd vanuit het buitenland. Er werden namelijk 23.500 auto’s geïmporteerd in dit kwartaal, wat een stijging ten opzichte van 2013 betekent van 20,4 procent. Wat merken betreft is de Volkswagen de absolute koploper als het om geïmporteerde occasions gaat.
Stijging zet waarschijnlijk door
Analisten verwachten dat de stijgende verkoop van occasions ook in het vierde kwartaal van 2014 zal doorzetten. Zo is de verwachting dat er voor het einde van het jaar nog een substantieel aantal nieuwe auto’s zal worden geleaset, aangezien de eisen van de bijtelling volgend jaar weer strenger worden. De leaseauto’s die hierbij uit de lease komen zullen vervolgens beschikbaar komen voor de occasionmarkt. Deze ontwikkeling juichen wij van harte toe, omdat ook wij merken dat er buitengewoon veel vraag is naar jonge occasions.